Dziennikarstwo
i komunikacja społeczna



Dziennikarstwo to dla mnie sztuka pokazywania i objaśniania świata.
W każdej dziedzinie, także bliskiej mi muzyce. Nie na zasadzie prawd objawionych, ale dzielenia się własnymi doświadczeniami i zaproszeniem do dyskusji. Z wyrażaniem subiektywnej opinii ale obiektywnym pokazywaniem faktów.
I dopuszczeniem zmiany poglądów i przyznania się do błędów.



red. Piotr Metz
redaktor muzyczny, wykładowca

Dziennikarstwo
i komunikacja społeczna




Zaczęło się od filmu – a dzisiaj ruchomy obraz jest podstawą komunikacji społecznej.

Dziennikarstwo w SWPS to studia, dzięki którym zrozumiesz media.



dr hab. Barbara Giza, prof. SWPS
Kierownik Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna to studia, które w praktyczny sposób uczą dziennikarstwa prasowego, radiowego, telewizyjnego i internetowego. Podczas zajęć warsztatowych studenci zdobywają umiejętność tworzenia przekazu medialnego, uczą się specyfiki mediów i rządzących nimi mechanizmów. Dowiadują się też, jak w praktyce dziennikarskiej kreować markę osobistą i czym jest dziennikarstwo specjalistyczne.

Opis kierunku

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna to studia, które w praktyczny sposób uczą dziennikarstwa prasowego, radiowego, telewizyjnego i internetowego. Podczas zajęć warsztatowych studenci zdobywają umiejętność tworzenia przekazu medialnego, uczą się specyfiki mediów i rządzących nimi mechanizmów. Dowiadują się też, jak w praktyce dziennikarskiej kreować markę osobistą i czym jest dziennikarstwo specjalistyczne.


Poziom: studia I stopnia
Tryb: stacjonarny i niestacjonarny
Czas trwania: 3 lata

rokrokrokrokrok

Adresaci studiów

Studia skierowane są do osób, które nie tylko chciałyby pracować w mediach, ale także w innych dziedzinach, w których konieczna jest współpraca z mediami na przykład przy projektach internetowych lub jako PR-owcy.

Najlepsze niepubliczne dziennikarstwo w Warszawie

Wysoki poziom i wartościowy program studiów dziennikarskich w SWPS zostały docenione w rankingu „Perspektyw” z 2014 r., w którym kierunek został oceniony jako drugie w Polsce i najlepsze w Warszawie niepubliczne studia dziennikarskie.

Warsztatu uczą najlepsi dziennikarze

Zajęcia warsztatowe prowadzone są przez dziennikarzy z największych stacji radiowych i telewizyjnych, którzy sprawdzili się jako dydaktycy na studiach dziennikarskich, m.in. red. Marek Kacprzak z Polsat News, red. Jarosław Kulczycki z TVP, red. Jarosław Kuźniar z TVN24, red. Krzysztof Skórzyński z TVN24. Rozpoczęliśmy też współpracę dydaktyczną z red. Karoliną Korwin-Piotrowską, red. Piotrem Metzem, red. Pawłem Blajerem i red. Arletą Bojke. Od semestru letniego tego roku akademickiego nasz zespół zasilą również red. Grzegorz Kajdanowicz i red. Rafał Wojda.

Współpraca z czołowymi mediami

SWPS podpisała umowy o współpracy z największymi i najbardziej opiniotwórczymi dziennikami – „Gazetą Wyborczą” i „Rzeczpospolitą”, a także stacją telewizyjną TVN, gdzie najlepsi studenci dziennikarstwa SWPS mogą odbywać praktyki i staże.

Droga do dyplomu

1 rok

Studia rozpoczynasz od zapoznania się z warsztatem prasowym, ćwiczenia wypowiedzi dziennikarskich, nauki redagowania tekstów oraz autoprezentacji i wystąpień publicznych. Realizujesz też zajęcia z dziennikarstwa specjalistycznego (dotyczącego ekonomii) oraz szereg zajęć dotyczących wiedzy o komunikowaniu i mediach. Po pierwszym roku wybierasz specjalizację.

Droga do dyplomu

Droga do
dyplomu

2 rok

Na drugim roku rozpoczynasz zajęcia w ramach wybranej specjalizacji. Poza tym zapoznajesz się z warsztatem radiowym oraz z kolejnymi dziedzinami dziennikarstwa specjalistycznego (dotyczącymi sportu, mody, muzyki itd.).

3 rok

Na trzecim roku uczestniczysz w warsztatach telewizyjnych oraz z dziennikarstwa internetowego. Kontynuujesz zajęcia w ramach specjalizacji, rozpoczynasz seminarium i przygotowujesz pracę licencjacką.

Specjalizacje

Kreowanie wizerunku osób i firm

Wizerunek ma wymiar zarówno ekonomiczny, jak i psychologiczny czy społeczny. Na niniejszej specjalizacji studenci poznają tajniki wizerunku i uczą się, jak go kreować i nim zarządzać. Zdobywaną wiedzę wykorzystują, realizując konkretne zadania dotyczące na przykład założenia i utrzymania własnej strony fanpage na Facebooku. Zajęcia składające się na tę specjalizację to między innymi: Wizerunek firmy a zarządzanie marką, Wizerunek w mediach społecznościowych, Komunikacja kryzysowa a reputacja, Językowy wymiar wizerunku.

Public relations

W trakcie realizowania specjalizacji studenci dowiadują się, jak budować relacje z dziennikarzami. Uczą się dobierać media do promocji określonych wydarzeń i innych przedsięwzięć. Dowiadują się, kiedy i jak starać się o patronat medialny oraz jak ewaluować prowadzone działania. Poznają różne formy tekstów prasowych oraz sposoby monitorowania mediów. Na podstawie konkretnych przypadków analizują najciekawsze kampanie medialne w Polsce i na świecie. Zdobywają wiedzę z zakresu PR-u korporacyjnego, produktowego, organizacji eventów oraz społecznego zaangażowania korporacji (CSR) i komunikacji wewnętrznej.

Marketing internetowy

Specjalizacja jest odpowiedzią na potrzeby rynku pracy kształtowanego w dobie nowych technologii i społeczeństwa informacyjnego. Studenci dowiadują się, czym są skuteczne treści internetowe, na czym polega PR internetowy, jak planować kampanie reklamowe online, jak formułować strategie z zakresu marketingu internetowego. Specjalizacja bardzo dobrze przygotowuje do pracy w mediach internetowych, agencjach interaktywnych, domach mediowych oraz uczy, jak założyć własny biznes w Internecie.

Po studiach

Kontynuacja nauki

Absolwenci dziennikarstwa i komunikacji społecznej mogą kontynuować naukę na studiach II stopnia, takich jak np. Kulturoznawstwo i komunikacja międzykulturowa, psychologia (np. specjalność Psychologia biznesu).

Perspektywy zawodowe

Absolwenci studiów dziennikarskich w SWPS znajdują zatrudnienie w mediach, działach PR i marketingu lub mogą założyć własną firmę związaną z działalnością internetową. Wielu z nich rozpoczyna pracę zawodową już w trakcie studiów, ponieważ praktycy prowadzący zajęcia wybierają najlepsze i najbardziej zaangażowane osoby w celu zatrudnienia ich w firmach, w których pracują. W ostatnim roku akademickim z jednej tylko 16-osobowej grupy warsztatu dziennikarstwa telewizyjnego aż 4 osoby zostały zatrudnione w TVN.

Kadra

  • 1
  • 2
  • 3
Poprzedni Następny
red. Marek Kacprzak

red. Marek Kacprzak

dziennikarz, kulturoznawca, Polsat News

dr hab. Barbara Giza, prof. SWPS

dr hab. Barbara Giza, prof. SWPS

kierownik Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

dr hab. Radosław Markowski, prof. SWPS

dr hab. Radosław Markowski, prof. SWPS

politolog, Dyrektor Centrum Studiów nad Demokracją

red. Jarosław Kuźniar

red. Jarosław Kuźniar

dziennikarz, TVN 24

red. Piotr Metz

red. Piotr Metz

dziennikarz muzyczny, Polskie Radio Program 3

red. Bogusław Chrabota

red. Bogusław Chrabota

redaktor naczelny dziennika „Rzeczpospolita", POLSAT

dr Marek Kochan

dr Marek Kochan

językoznawca, ekspert z zakresu kreowania wizerunku

red. Andrzej Person

red. Andrzej Person

Senator RP, dziennikarz sportowy

red. Wiktor Świetlik

red. Wiktor Świetlik

dziennikarz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP

red. Grzegorz Kajdanowicz

red. Grzegorz Kajdanowicz

dziennikarz, TVN

Barbara Stawarz

Barbara Stawarz

dziennikarka, marketer, strateg

Natalia Osica

Natalia Osica

Media Relations Director, GEMIUS

red. Rafał Wojda

red. Rafał Wojda

dziennikarz, TVN BiŚ

red. Jarosław Kulczycki

red. Jarosław Kulczycki

prezenter i dziennikarz telewizyjny, TVP

red. Arleta Bojke

red. Arleta Bojke

dziennikarka, korespondentka, TVP

dr Marek Palczewski

dr Marek Palczewski

dziennikarka

dr Marcin Zaborski

dr Marcin Zaborski

politolog, dziennikarz, Program III Polskiego Radia

red. Monika Jaruzelska

red. Monika Jaruzelska

dziennikarka modowa

red. Artur Orzech

red. Artur Orzech

dziennikarz muzyczny, prezenter radiowy i telewizyjny

red. Aleksandra Majda

red. Aleksandra Majda

dziennikarka internetowa, TVN24.pl

red. Paweł Oksanowicz

red. Paweł Oksanowicz

dziennikarz, Radio PIN

Finansowanie studiów

Mistrzowski Start

Najzdolniejsi kandydaci na studia w SWPS mają możliwość zdobycia darmowych indeksów na wybrane kierunki. Laureaci konkursu Mistrzowski Start otrzymują stypendium pokrywające czesne za pierwszy rok studiów, które mogą przedłużyć na cały okres nauki, p...

Czytaj więcej

Finansowanie

Finansowanie

Czytaj więcej

Preferencyjne kredyty

Jeśli potrzebujesz wsparcia finansowego, pamiętaj o możliwości skorzystania z preferencyjnego kredytu dla studentów i doktorantów. Wnioski można składać od 1 października do 15 listopada.

Czytaj więcej

Stypendia za osiągnięcia

Stypendia za osiągnięcia naukowe, artystyczne bądź sportowe przyznawane są przez uczelnie, MNiSW, a także samorządy terytorialne. Kwoty wahają się od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – warto zatem sprawdzić, jakie są możliwości, i złoży...

Czytaj więcej

Stypendia socjalne

Stypendia socjalne przysługują studentom, których miesięczny dochód netto na osobę w rodzinie nie przekracza 850,20 zł. Wysokość stypendium zależy od poziomu dochodu w rodzinie studenta – im niższy dochód, tym wyższa stawka stypendialna. ...

Czytaj więcej

Stypendia dla osób niepełnosprawnych

Dla studentów z niepełnosprawnością istnieje szereg udogodnień, takich jak bezpłatna pomoc psychologa, tłumacza języka migowego, instruktora orientacji przestrzennej czy asystenta, a także możliwość dofinansowania studiów nawet do 100% czesnego. ...

Czytaj więcej
Zostaw swoje dane, będziemy Cię informować o aktualnościach dotyczących wybranych studiów.

Rekrutacja

Jeśli jesteś zainteresowana/zainteresowany naszymi studiami i otrzymywaniem aktualnych informacji o warunkach rekrutacji, opłatach, promocjach w czesnym lub konkursie Mistrzowski Start, w którym na najlepszych czekają indeksy uprawniające do bezpłatnego studiowania, prosimy zostaw nam swój adres mailowy, a będziemy w stałym kontakcie.

Oficjalnie rekrutacja w SWPS startuje 15 kwietnia 2015 r. Wówczas na stronie pojawi się internetowy formularz rekrutacyjny wraz ze szczegółowymi warunkami przyjęcia na studia i opłatami.

Biuro Rekrutacji w Warszawie

  • 22 517 96 11, 22 517 96 35
  • rekrutacja@swps.edu.pl
  • Adres:
    ul. Chodakowska 19/31, 03-815
    Pokój: hol główny, parter
  • Godziny pracy:
    poniedziałek-piątek w godz. 10.00-16.00
 

Znajdź studia dla siebie